پرش به محتوا

هفته نجوم : نگاهی کوتاه به وبینار های آن

وبینار های هفته نجوم

در راستای اهداف انجمن نجوم و با توجه به شیوع کرونا و طرح فاصله گذاری اجتماعی و عدم برگزاری اجتماعات تصمیم بر آن شد تا هفته نجوم امسال همچون سال های گذشته برگزار و البته در قالب فضای مجازی . بدین سبب با همکاری سایت اسکای روم مجموعه همایش هایی که برای این هفته در نظر گرفته شده بود به قالب فضای مجازی انتقال یافت.این مجموعه وبینار ها  در طول هفته نجوم ( ۶ الی ۱۲ اردیبهشت ۹۹ ) با هدف ترویج نجوم در میان عموم مردم با مباحث مختلف مقدماتی و تخصصی متنوع نجومی توسط اساتید دانشگاه و علاقمندان این زمینه ارایه می شود که هر کدام از این برنامه های می تواند طیف خاصی از دانشگاهیان دانشجویان دانش آموزان و مردم عادی علاقمند به مباحث نجومی را شامل گردد.به جهت استفاده عموم مردم از این برنامه ها تمامی این وبینارها به شکل رایگان ارایه می گردد.

 

از نجوم چه می خواهید؟

هر آنچه که شما را به این علم زیبا تشنه تر کند و عین حال پاسخگویی برخی از سوالات ذهن شما باشد در این مجموعه همایش های  نجومی گنجانده شده است.نگاهی کوتاه بیاندازیم به آنچه خواهید دید:

چگونه منجم آماتور شویم ؟

 

 

 

 

پرسش معمول بسیاری از علاقمندان چگونه منجم شدن است. در وبینار چگونه منجم آماتور شویم که توسط خانم سلیمانیان از فعالان نجوم ارایه می گردد. نجوم آماتوری و شیوه های علمی و متداول آن به شکلی جذاب معرفی می شود تا راه روشنی باشد برای پرسشگران علاقمند این علم زیبا.

 

وبینار انسان و رویای فضانوردی

 

 

 

فضا کجاست و انسان کنجکاو چگونه آن را فتح کرد، داستان پر فراز نشیب ماجراجویی دانشمندان خستگی ناپذیری است. که خانم توکلی کارشناس فیزیک علاقمندان را با آن آشنا خواهد کرد.رویای پرهزینه و پر از جنجال های سیاسی و فتح اولین مرزهای فضا شاید برای هر کسی سوال برانگیز و جذاب باشد.

 

مروری بر رویداد های نجومی سال ۹۹

 

 

امسال در آسمان چه خبر است و تا پایان امسال شاهد هنرنمایی کدام بازیگران مشهور و درخشان آسمان هستیم و چه پرده های شگفت انگیزی برایمان خواهند آفرید؟ آقای سنایی پور  منجم آماتور مروری خواهند داشت بر رویدادهای نجومی سال پیش رو .سالی پر بار از رویداد های جالب و کم تکرار نجومی .

 

 

 

وبینار مروری بر مقدمات عکاسی آسمان

 

 

 

برای بسیاری با دیدن عکس های نجومی پر از رنگ های زیبا از آسمان تاریک بالای سرشان این سوال پیش می آید این عکس ها چگونه و با چه وسایلی گرفته می شود؟ و آیا خود آنها هم می توانند چنین زیبایی ها را خلق کنند ؟ آقای عبداله آبادی از عکاسان حرفه ای نجوم کشور در باره توضیح خواهد داد و شیوه های عکاسی از آسمان و مقدمات لازم برای این رشته جذاب نجومی را مرور خواهند کرد.

 

زیر خیمه آسمان: یک سفر نامه نجومی

 

 

 

 

آسمان نما هنوز هم برای بسیاری مبهم و ناشناخته است .قرار است در زیر این گنبد بزرگ چه اتفاقی بیافتد؟کشور ها دارنده این آسمان نما با آنها چه می کنند ؟ آقای آقائی کارشناس آسمان نما از تجربیات خود در سفر به کشور های مختلف  برای بازدید از افلاک نما های مشهور جهان می گوید و این که چه رویداد های علمی و فرهنگی زیر این گنبد دوار در جریان است.

 

رصد های نجومی و تایید نسبیت عام

 

 

 

نظریه نسبیت انیشتین هنوز جز معروفترین نظریه های فیزیکی است.اما چه رویداد ها و مشاهدات نجومی مهر تاییدی بر این نظریه زد و باعث شهرت این فیزیکدان گردید. موضوعی نسبتا تخصصی و جالب که توسط آقای خسروی پور دکترای کیهان شناسی  به شکلی علمی و جذاب جهت علاقمندان این موضوع ارایه می شود.

 

وبینار بررسی ماده و انرژی تاریک

 

 

 

هر چه که برای انسان مبهم باشد نام تاریک را برآن می گذارد و ماده که شاید شناخته شده ترین در دنیای فیزیک باشد با بعد تاریک خود فیزیک دانان را به چالشی سخت شیده است.چرا حجم ماده جهان از محاسبات فیزیکی دانشمندان به شکل غیر قابل باوری بیشتر است ؟ آقای دکتر ساداتیان رییس پژوهشکده نجوم دانشگاه نیشابور به بررسی ابعاد این موضوع عجیب درجهان ما می پردازند و نظریات مختلف در باب ماده تاریک را مرور می کنند.

 

 

 

امید است این برنامه ها که با همکاری جمعی دلسوز و علاقمند به نجوم و بدون هیچ پشتوانه مالی شکل گرفته گامی کوچک و استوار در زمینه پیشرفت علمی ابر شهر نیشابور باشد.مطمئنا همراهی صمیمانه علاقمندان و مسؤلان فهیم میتواند پشتوانه ای مطمئن و در شأن این شهر با داشتن دانشمندانی چون خیام و مجموعه هایی چون افلاک نما باشد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *