پرش به محتوا

سیاهچاله ای به نام زمین! چه چیزی را تجربه می کنیم؟

اگر زمین سیاهچاله شود!
  • سیاهچاله ای به نام زمین

یکی از جالب‌ترین واقعیت‌ها درمورد جهان این است که اگر هیچ نیرو و فعل و انفعالاتی وجود نداشته باشد، جرم‌های موجود در کیهان ناچار به فروریزش هستند و یک سیاهچاله تشکیل می‌دهند. این پیش‌بینی ساده از معادلات انیشتین، نشان داد که چگونه سیاهچاله‌ها در جهان ما شکل می‌گیرند و برنده جایزه‌ی نوبل شد.
با فروریزش ماده و گذر جرم آن از یک آستانه‌ی بحرانی، افق رویداد شکل می‌گیرد. اگر نیروهای الکترومغناطیسی و کوانتومی، که زمین را در برابر سقوط گرانشی نگه داشته‌اند، خاموش شوند، زمین به سرعت تیدیل به یک سیاهچاله می‌شود. در حال حاضر، دلیل پایداری زمین در برابر فروریزش گرانشی، این است که برآیند نیروهای بین اتم‌ها و الکترون‌ها، به اندازه کافی بزرگ است تا در برابر نیروی گرانش زمین مقاومت کنند.

تبدیل زمین به سیاهچاله
اگر تمام نیروها و فعل و انفعالات موجود بین اتم های زمین حذف شود، زمین به یک سیاهچاله تبدیل خواهد شد.
  • زمین چه چیزی را تجربه می کند؟

اگرچه برای تبدیل زمین به سیاهچاله، نیاز به یک فرآیند جادویی داریم، اما می‌توانیم تصور کنیم که اگر چنین چیزی رخ دهد، چه اتفاقی می‌افتد!
در ابتدا مواد تشکیل دهنده‌ی زمین شروع به حرکت می‌کنند (مثل اینکه در سقوط آزاد به سمت مرکز زمین باشند).
در منطقه‌ی مرکزی، مقدار توده و جرم زیاد می‌شود و به مرور این تراکم بیشتر و بیشتر خواهد شد.
بعد از حدود ۱۰ الی ۲۰ دقیقه، مواد تنها در چند میلی‌متر مرکزی جمع شده و برای اولین بار افق رویداد شکل می‌گیرد. پس از گذشت ۲۱ یا ۲۲ دقیقه، کل جرم زمین در یک سیاهچاله به قطر ۱/۷۵ سانتی‌متر فرو می‌ریزد.
اما یک انسان در روی سطح زمین، با ریزش کل سیاره در یک سیاهچاله، چه چیزی را تجربه خواهد کرد؟

  • انسان چه چیزی را تحربه می کند؟

باور کنید یا نکنید، داستانی که گفته خواهد شد، همان چیزی است که اگر زمین بلافاصله به یک سیاهچاله تبدیل شود، اتفاق می‌افتد.

در ابتدا اگر به زیر پاهایمان نگاهی بکنیم، به جای زمین سیاهچاله‌ای را می‌بینیم که در حال سقوط به درون آن هستیم. همچنین لنزهای گرانشی و خم شدن نور قابل مشاهده خواهد بود. قطعا شما یک اتفاق ماندگار و وحشتناک را تجربه خواهید کرد.
هیچ احساسی از برخورد باد به پوست و موی خود ندارید. مولکول‌های هوا دقیقا با همان سرعت شما، به سمت مرکز سیاهچاله شتاب گرفته‌اند!
شما هرگز به حداکثر سرعت خود نخواهید رسید و هر لحظه سریع‌تر حرکت خواهید کرد. همچنین حس تهوع نیز از همان لحظه اول شروع می‌شود و بدون وقفه ادامه دارد. شما مانند یک فضانورد ایستگاه فضایی بین‌المللی، بی وزنی کامل را تجربه خواهید کرد.

حدودا در نیمه‌ی راه، با سرعت ۱۱ کیلومتر بر ثانیه سقوط خواهید کرد و هنگامی که به یک کیلومتری مرکز برسید، سرعت‌تان به ۸۹۵ کیلومتر بر ثانیه می‌رسد.
هر چه بیشتر به مرکز نزدیک شوید، نیروهای جزر و مدی بر روی بدن شما بیشتر خواهند شد. به این معنا که هر نقطه از بدن شما، نیروی متفاوتی را حس خواهد کرد. در این جا، به ازای هر بار نصف شدن فاصله‌ی شما تا مرکز، این نیروها ۸ برابر می‌شوند!
نیروهای جزر و مدی باعث کشیده شدن ستون فقرات شما می‌شوند و مهره‌ها دیگر نمی‌توانند سالم بمانند. پس از آن سیاهچاله بر روی مفاصل شما اثر می‌گذارد و آن‌ها را از حالت عادی خارج می‌کند و در نهایت سلول‌ها و اتم‌ها کشیده و منفرد می‌شوند. درواقع در این فرآیند چیزی که بیش از همه حس می‌کنید، کش آمدن اندام‌‌ها (اثر اسپاگتی) است که باعث درد، از دست دادن هوشیاری و نهایتا مرگ می‌شود. به گونه‌ای در ۲۰ دقیقه‌ی پایانی عمر، فقط تحت تاثیر قوانین جاذبه هستیم!

اثر اسپاگتی
پس از نزدیک شدن انسان به مرکز سیاهچاله، هر نقطه از بدن انسان نیروی متفاوتی را حس می کند.

منبع: سایت Forbes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *