پرش به محتوا

رویت پذیری هلال رمضان ۱۴۴۲ (فروردین ۱۴۰۰)

هلال رمضان ار مهمترین و پربحث ترین هلال های هر سال است . البته امسال با توجه به مولفه های رصدی جای بحث زیادی برای آن نمی ماند .

با توجه به معیارهای رصدی که در ادامه ذکر می شود امسال ماه شعبان ۳۰ روزه خواهد بود و آغاز ماه رمضان برابر با ۲۵ فروردین  ۱۴۰۰ خواهد بود. اما پایان این ماه و رصد هلال بحث برانگیز شوال جای گفتگوی بیشتری خواهد داشت که در مقاله ای دیگر به آن خواهیم پرداخت.

در ادامه به بررسی مولفه های رصدی هلال رمضان  ۱۴۴۲ می پردازیم:

مقارنه در ساعت ۷ و ۱ دقیقه روز دوشنبه ۲۳ فروردین ماه به وقوع می پیوندد و بر این اساس نقشه رویت پذیری هلال رمضان بر اساس معیار عوده در روزهای ۲۳ و ۲۴ فروردین به این صورت است:

بررسی رویت پذیری هلال رمضان  1442
۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۰

 

بررسی رویت پذیری هلال رمضان  1442
۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۰

در روز دوشنبه ۲۳ فروردین هلال فقط برای ساکنان غربی کره زمین و غرب آمریکا و با ابزار های رصدی قابل رویت خواهد بودو به عبارتی این هلال در ایران قابل رویت نیست .اما روز سه شنبه ۲۴ فروردین هلال برای تمامی ساکنان آفریقا و جنوب غرب آسیا با چشم غیر مسلح قابل رویت خواهد بود .بنابراین روز بعد از رویت هلال یعنی ۲۵ فروردین برابر با اول رمضان ۱۴۴۲ خواهد بود.

مولفه های رصدی

محاسبات انجام شده بر اساس موقعیت جغرافیایی نیشابور انجام شده است:

بر اساس زمان مقارنه یعنی ۷ و ۱  دقیقه  اطلاعت رصدی در تاریخ های  ۲۳ و ۲۴  فروردین در لحظه غروب خورشید به قرار زیر است:

بررسی رویت پذیری هلال رمضان  1442
بررسی مولفه های رصدی

پس با توجه به مولفه های رصدی روز دوشنبه ۲۳ فروردین هلال به هیچ عنوان در ایران قابل رویت نخواهد بود. اما روز سه شنبه  ۲۴  فروردین  هلال به راحتی و در صورت شرایط جوی مناسب با چشم غیر مسلح قابل رویت خواهد بود.بنابراین آغاز ماه رمضان چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ خواهد بود.غیر قابل رصد بودن هلال در ۲۳ اردیبهشت و تفاوت آن با روز بعد در تصویر کاملا مشهود است.

بررسی رویت پذیری هلال رمضان  1442
وضعیت رصدی هلال رمضان ۱۴۴۲ در۲۳ و ۲۴ فروردین ۱۴۰۰به افق نیشابور

اما در عربستان و کشور های تابعه تقویم ام القرا با توجه به معیارهای متفاوت در آغاز ماه قمری و با توجه به وقوع مقارنه در روز دوشنبه و قبل از غروب خورشید روز دوشنبه در مکه ، روز سه شنبه ۲۴ فروردین برابر با اول ماه رمضان خواهد بود.

 

                                                                                                                                                                                                      علیرضا خماریان 

عضو گروه استهلال حکیم عمر خیام نیشابوری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *