پرش به محتوا

رصد هلال ماه رمضان ۱۴۴۰ برگزار شد

بنا به هماهنگی های انجام شده از سوی انجمن نجوم نیشابور در تاریخ یکشنبه ۱۵ اردی بهشت ماه استهلال ماه رمضان ۱۴۴۰ در رصد خانه پژوهشکده نجوم دانشگاه نیشابور برگزارگردید. این برنامه با حضور گروه استهلال حکیم عمر خیام و علاقه مندان به نجوم در ساعت ۱۸:۳۰ آغاز اما با توجه به نیمه ابری بودن هوا در افق غربی رصد هلال نا موفق خاتمه یافت .

برنامه فوق با توضیحات جناب آقای ساداتیان مسئول رصدخانه در مورد تجهیزات و روند تکمیل مجموعه در گذر زمان و شیوه های رصد آسمان و ارائه پروژه های انجام شده توسط ایشان و دیگر منجمین خاتمه یافت .

 

(با سه گروه : نجوم ،  اختر فیزیک هسته ای ، کیهان شناسی)

با توجه به اینکه در دانشگاه نیشابور گروه فیزیک با گرایش های مختلف از جمله نجوم ، هسته ای و حالت جامد وجود دارد و در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد و در صدد است تا در آینده نزدیک در مقطع دکتری نیز پذیرش دانشجو داشته باشد، بنابراین می توان با ارائه پروپازال های پژوهشی در این زمینه باعث پیشرفت علم نجوم در شاخه های مختلف در این پژوهشکده  به وجود می آید..

 به طور کلی برنامه ایجاد این مرکز در سه مرحله مورد نظر قرار می گیرد که در این رابطه می توان از برند افلاک نمای نیشابور و پیشینه آن در علم نجوم استفاده کرد. این سه مرحله عبارتنداز :

۱- کلاس های آموزشی نجوم مقدماتی و پیشرفته در محل افلاک نما

۲- تجهیز افلاک نما به عنوان جاذبه توریستی و فرهنگی تفریحی برای نیشابور

۳- ایجاد یک مرکز تحقیقاتی با اعضای هیات علمی مدعو همچون مرکز تحقیقات فیزیک نظری و مراغه برای تحقیقات پیشرفته در زمینه نجوم در شرق کشور

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *