پرش به محتوا

آیا ما تنها هستیم؟!(یوفو یا فرازمینی)

مقدمه:

ما آدمیانی هستیم که در سیاره زمین، در نزدیکی ستاره ای حیات بخش به نام خورشید خانه گزیده ایم. ماه و سایر سیارات منظومه شمسی در کنار ما، همانند یک خانواده، روزگار می گذرانند و همه ما در محله ای به نام بازوی دوم کهکشان راه شیری، به زندگی خود ادامه می دهیم.

اما در این محله و حتی خارج از این محله همسایگانی داریم که برای دیدن آن ها باید هزاران سال در حرکت باشیم. ستارگان و سیاراتی که تنها تصویر آن ها را دیده ایم و گاهی با استفاده از طیف سنج ها خصوصیات آن ها را درک کرده ایم! سیاراتی که ممکن است خانه ی گونه جدیدی از موجودات باشد! به راستی ممکن است سیارات همسایه، خالی از سکنه نباشند؟ ممکن است در این دنیای پهناور زمین و خورشید دیگری، پذیرای موجوداتی همانند ما باشند؟ آیا آنان از وجود ما، فرزندان زمین، مطلع هستند؟ تا به حال فکر کرده اید که شاید ما در کیهان تنها نباشیم؟

یوفو یا فرازمینی؟

به طور کلی یوفو ها با فرازمینی ها متفاوت هستند. یوفو از نظر لغوی (UFO: unidentified flying object) به معنای اشیا پرنده ناشناس است که این اشیا شبیه به اشیا ساخته شده به دست بشر نیست.

گزارش های مربوط به یوفو ها نیز در طول زمان یکسان نبوده و در سال اخیر این گزارشات رشد عجیبی داشته اند.

یوفو یا فرازمینی
نمودار گزارشات مربوط به یوفو ها

یوفو ها نیز مانند ما انسان ها دوره تغییرات داشتند و تغییر شکل آن ها برای آدمیان واضح بوده است. آن ها در ابتدا به شکل سیگار برگ بوده اند و امروزه بیشتر شبیه به نور هستند.

یوفو یا فرازمینی
نمودار اشکال گزارش شده از مشاهده یوفوها

فرازمینی ها یا با اختصار ای تی ها(ET) موجوداتی هستند که وجود آن ها هنوز اثبات نشده است. هر چند از گذشته تاکنون افسانه ها و داستان های زیادی پیرامون ای تی ها گفته شده است اما هنوز هیچ مدرکی دال بر وجود این موجودات وجود ندارد.

تاریخچه یوفو ها:

واژه یوفو در سال ۱۹۵۳ اولین بار توسط نیروی هوایی ایالت متحده ابداع شد و به معنای هر نوع هواپیما یا موشک است که با نمونه های شناخته شده مطابقت نداشته باشد.

بیش از ۹۰ درصد مطالعات روی یوفو ها نشان می دهد، اشیائی معمولی بوده اند؛ مثل شهاب سنگ، دنباله دار، بالون، ماهواره و…اما ۱۰ درصد باقی مانده هیچ توجیه قابل قبولی نداشتند.

در دوران قبل از میلاد این پدیده ها، نماد های ماورایی، فرشتگان یا سایر سنبل های مذهبی شان بوده اند. اما برخی از محققان یوفو، شباهت هایی بین نماد ها و نقاشی های مذهبی بر روی دیواره ی غار ها و گزارش امروزی یوفو ها یافتند که شک وجود یوفو ها را به واقعیت نزدیک تر می کند!

اما باید دقت کنیم که ادعا های خارق العاده نیازمند شواهد فوق العاده هستند :)

نمونه هایی از یوفو های مشاهده شده:

در طول تاریخ به طور مداوم در نقاط مختلف کره زمین، گزارش هایی از مشاهده یوفو ها بوده است.

در کتاب توطئه پرواز نوشته دونالدکیهور نمونه ای از این گزارش ها آمده است.

” در عصر روز ۲۳ نوامبر سال ۱۹۵۳، وقتی در میشیگان خورشید غروب کرده بود، ناگهان یک سیگنال ناشناخته روی صفحه رادار مشاهده شد. این شی در مکانی در حال پرواز بود که هیچ هواپیمایی نزدیکش نبود. بلافاصله یک هواپیما به آن منطقه اعزام می شود. هواپیما هر چه به سمت شی ناشناس حرکت می کند، آن شی تغییر مسیر می دهد و به سمت دریاچه سوپریر حرکت می کند و جت با سرعت ۶۷/۸۰۴ کیلومتر بر ساعت در حال تعقیب آن بوده است. بعد از ۹ دقیقه تعقیب، خلبان در حال مکالمه با برج مراقبت بوده است که ناگهان ارتباط او قطع می شود.

(هدف باید بصری باشد، هنوز هم تحمل………………..)

این جمله ای بود که هیچگاه خلبان نتوانست آن را کامل کند. روی رادار برج مراقبت ناگهان دو هدف به هم برخورد کرده، ادغام می شوند و از دید همگان ناپدید می شوند. بعد از این اتفاق، بلافاصله هواپیما های جست و جوگر، جست و جوی خود را آغاز کردند؛ اما هیچ ردی از مردان مفقود شده، جت یا یوفو پیدا نشد.”

یا نمونه دیگر آن در شهر نورمبرگ…

” در روز ۱۴ آوریل سال ۱۵۶۱ ساکنان شهر دیدند که یک شی مثلثی سیاه بزرگ، در آسمان پدیدار شده است. به گفته شاهدان عینی، صد ها کره و سیلندر به طور نامنظم در بالای آن شی عجیب پرواز می کردند.”

” گزارشی از یوفو در اواخر سال ۱۹۲۶ بیان شده است. به گفته خلبان یک هواپیما، هنگام پرواز توسط یک شی بزرگ استوانه ای و بدون بال مجبور به فرود شده است.”

با توجه به این گزارش ها تحقیقات زیادی پیرامون نظریه یوفو صورت گرفت. یکی از رسمی ترین و بزرگ ترین این تحقیقات پروژه ی Blue book بوده است. این پروژه در پی به تحقق رساندن دو هدف بوده است:

۱- یافتن این پرسش که آیا یوفو ها تهدیدی برای امنیت ملی بوده اند یا خیر؟

۲- تحلیل علم تمامی داده های مربوط به یوفوها.

نتیجه این پروژه این بوده است که یوفو ها هیچ خطری برای بشریت ندارند. اما عده ای با این نتیجه گیری موافق نبودند. پس مراکز تحقیقاتی خصوصی مثل MUFON تاسیس شد.

بنابراین عده ای موافق وجود یوفو و عده ای مخالف وجود یوفو هستند و آن ها برای اثبات دلایل خود مدارکی را ارائه می کنند. حال به بررسی این مدارک می پردازیم.

موافقان نظریه یوفو:

طرفداران یوفو ها معتقد هستند که دولت ها و سیاستمداران به ویژه مقامات واشنگتن وجود موجودات فرازمینی و یوفو ها را سرکوب میکنند. بعضی دولتمردان بیان می کنند که علیرغم ادعا های عمومی هیچ یوفو و شی ناشناسی وجود ندارد. اما موافقان نظریه یوفو ادعا می کنند که دولت ها صریحا اجازه آدم ربایی را به بیگانگان می دهند. افرادی که علنا اظهار داشتند که شواهد یوفو ها در حال سرکوب است، سناتور ها و دریاداران انگلیسی و آمریکایی بوده اند اما آن ها هیچ گونه مدرکی برای اثبات گفته خود نداشتند.

طرفداران نظریه یوفو مدارک خود برای اثبات یوفو را به صورت زیر ارائه می دهند:

۱- مشاهدات شاهدان:

مشاهدات عینی بسیاری در طول تاریخ گزارش شده که یک نمونه جدید آن در زیر آورده شده است.

اسکات وارنینگ از ایستگاه فضایی یک جسم ناشناس را مشاهده میکند که در حال پرواز در نزدیکی جو زمین است. او می گوید: در ابتدا تصور کردم که کپسول یا ماهواره است ولی سرعت آن جسم در حال افزایش بود و بعد از ۲۲ دقیقه شلیک شد و به عمق  فضا رفت. او بیان میکند که اگر کپسول باشد، باید به سمت زمین سقوط کند اما این جسم کندو مانند ناشناس که به بزرگی یک اتوبوس بود به عمق فضا رفت.

۲- اثرات مغناطیسی:

از مجموع ۱۳۰۰ گزارشی که از هواپیما ها بوده است، ۵۷ عدد آن یعنی ۴/۴ درصد گزارش یک شی ناشناخته داده اند که اثرات الکترومغناطیسی داشته است. این اثرات وقتی نمایان شده اند که شی ناشناس در کنار هواپیمای آن ها بوده است. این اثرات می توانند تداخل رادیویی یا خرابی کامل، تداخل جهت گیری خودکار، توقف موتور، کم شدن نور چراغ و … باشند. با دور شدن شی ناشناس اثرات الکترو مغناطیسی نیز کم کم از بین می رفتند.

اگر مشکلات به وجود آمده به دلیل نقص هواپیما بوده باشد، قطع موتور و رادیو هم زمان رخ می داده است اما در این گزارش ها ابتدا رادیو قطع شده است و بعد موتور!

۳- اثرات فیزیکی:

با توجه به گزارش های به دست آمده، این اثرات می توانند به صورت سوختن چمن و از بین رفتن پوشش گیاهی باشند.

۴- اثرات فیزیولوژیکی:

به دلیل اثرات مغناطیسی موجود، اگر یوفو ها در نزدیکی محل زندگی انسان ها باشد، ممکن است روی میدان دید و حال عمومی افراد اثراتی دیده شود. این آسیب ها به صورت زیر طبقه بندی می شوند:

الف) آسیب های طبیعی موقت: حالت تهوع، سرگیجه، سوزن سوزن شدن، شوک برقی، احساس گرما، کوری، درک بو و صدا، فلج شدن.

ب) اثرات مزمن تر: ضایعات پوستی و سوختگی شدید.

ج) آدم ربایی

د) مشاهدات ماورا الطبیعی

به طور مثال: در دسامبر سال ۱۹۷۰ در یک کلبه خانواده ای ۹ نفره خواب بوده اند. ناگهان با یک صدای بلند و هولناک و یک نور خیره کننده از خواب بر می خیزند. در آن لحظه آن ها احساس گرمای شدید کردند و پس از آن همگی دچار استفراغ، تورم لب، لک های پوستی و ریزش مو شدند. پس از ۱۰ روز تمامی درختان آن منطقه خشکیدند.

مخالفان نظریه یوفو:

 نیویورک تایمز مقاله ای تحت عنوان “موجودات بیگانه در نیویورک” به تاریخ ۲۲ دسامبر ۲۰۱۷ منتشر کرده و از دولتمردان پرسیده است که آیا در منطقه ۵۱ (منطقه ای سری در آمریکا) واقعا موادی وجود دارد که آن ها قادر به شناسایی آن ها نباشند؟ این روزنامه داستان و مقاله ای منتشر کرد که طبق آن، دولت آمریکا در فاصله بین سال های۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ مبلغ ۲۲ میلیون دلار به پروژه یوفوها اختصاص داد.

این مقاله سه دلیل را بیان می کند که موافقان یوفو به آن ها معتقد هستند.

۱- بسیاری از افراد عالی رتبه در دولت فدرال به وجود یوفو ها معتقدند.

۲- خلبانان ارتش فیلم هایی از یوفو ها ضبط کرده اند که نشان می دهد آن ها از تمام هواپیماهای شناخته شده انسانی پیشی می گیرند و به روش هایی تغییر جهت می دهند که هیچ هواپیما و جنگنده انسانی تا امروز نتوانسته این کار را انجام دهد.

۳- گروهی هستند که آلیاژها و موادی را جمع آوری می کنند که گمان می رود مربوط به یوفوهاست.

پس از آن این مقاله شروع به نقض می کند.

در عجیب بودن موارد ۱ و ۲ شکی نیست ولی با این حال قانع کننده نیستند. این مورد که خلبان ها قبلا پدیده ها و اشیا عجیب و غریب را مشاهده کرده بودند از قبل مشخص بود ولی دیده های خلبانان گاهی با توجیهات غیر بیگانگان قابل حل بود. به خصوص مشاهدات در بالای جو. مانند بالون هوا، پرتاب موشک یا حتی فوران های خورشیدی.

با این حال مورد ۳ وقتی مدرکی در کار نباشد، کمی غیر قابل باور است.

ریچارد ساکلبن یک شیمی دان بازنشسته و عضو هیئت متخصصان انجمن شیمیایی آمریکا، به Live science گفت: فکر نمی کنم این امر قابل قبول باشد که آلیاژهایی وجود داشته باشند که ما نتوانیم آن ها را شناسایی کنیم.

مای نیمان استاد گروه شیمی دانشگاه ایالتی اورگان به Live science گفت: دیتابیس های همه مراحل شناسایی فلز از جمله آلیاژها وجود دارد. این پایگاه داده ها شامل تکنیک های ساده برای شناسایی آلیاژ فلزی است.

در واقع نیمان گفت اگر آلیاژ ناشناخته ظاهر شود، عناصر تشکیل دهنده ی آن را میتوان تشخیص داد.

در کل آلیاژها به دو نوع کریستالی و غیر کریستالی تقسیم می شوند.

شبکه های تشکیل دهنده ی آلیاژ های کریستالی منظم و غیر کریستالی ها یا آمورف ها نامنظم.

یوفو یا فرازمینی

برای تشخیص عناصر آلیاژهای کریستالی از روشی به نام پراش پرتو x استفاده می کنند ولی در مورد آمورف ها این روند کمی متفاوت است.

نیمان گفت: این ها همه تکنیک های استانداردی هستند که در آزمایشگاه ها به کار گرفته می شوند. اگر باور ندارید می توانید آلیاژها را به هر دانشگاهی که تحقیقات در آن انجام می شوند و تجهیزات لازم را دارند ببرید و طی چند ساعت متوجه شوید که در آن آلیاژ ها چه عناصری وجود دارد.

او در ادامه گفت: اگر این فلزات از هواپیما های ناشناخته به زمین افتد برخی از آزمایشات پزشکی قانونی به بسیاری از سوالات  درباره ی آن هواپیما پاسخ می دهد، درحالی که اسرار یوفو ها هنوز حل نشده! حتی اگر آلیاژی پیدا شود که ترکیباتش را نشناسیم و از خارج از جو به زمین آمده باشد، نمیتوان بلافاصله نتیجه گرفت که باقیمانده یک یوفو است. ممکن است باقیمانده  ی یک شهاب سنگ باشد!

نتیجه گیری:

بودن در جهانی عظیم و اندیشیدن درباره آن کار ساده ای نیست. گاهی انسان از این عظمت حیران می ماند! گاه تحمل نمی کند و تمام آن عظمت را رها می کند! و گاه استوار و ثابت قدم می ماند و در جهان بالای سر خود غرق می شود!

بعد از خواندن تمام آنچه گفته شد،تصمیم با شماست که آیا یوفو ها وجود دارند یا اینکه زاییده تخیلات ما هستند.

منابع:

گرد آورندگان: هدیه بکاولی، هدی بکاولی