پرش به محتوا

آیا زمین در آستانه نابودی قرار دارد؟ از شایعه تا واقعیت ماجرا!

مدتی است زمزمه ی نابودی زمین در فضای مجازی پیچیده است. همه از شهاب سنگی صحبت می کنند که که قرار است روز ۱۱ اردیبهشت به زمین برخورد کند و نسل بشر را نابود کند. این اتفاق وحشتی در جامعه به وجود آورده است. بهتر است بدانیم، جرمی که درباره ی آن صحبت می کنیم شهاب سنگ نیست بلکه یک سیارک است.

در ادامه به بررسی درست یا غلط بودن این پدیده می پردازیم.

* سیارک چیست؟

سیارک ها دنیا های صخره ای هستند که در منظومه شمسی تعداد زیادی از آن ها وجود دارد و بسیار کوچک تر از آن هستند که بتوان آنها را سیاره نامید. دانشمندان میلیون ها سیارک را شناخته اند که اگر جرم تمامی آن ها را در نظر بگیریم کمتر از ماه، قمر کره زمین، خواهد شد. هر سیارک مدار حرکت مشخصی دارد که بیشتر آن ها در فاصله ی بین سیاره ی مریخ و سیاره مشتری در مکانی به نام کمربند سیارکی قرار دارند.

با وجود اندازه ی کوچک آن ها، سیارک ها می توانند خطرناک باشند. سیارک ها در گذشته به زمین برخورد کرده اند و در آینده هم احتمالا برخورد خواهند کرد و این یکی از دلایلی است که دانشمندان به مطالعه ی آن ها علاقه مند هستند چرا که اگر قرار است سیارکی به سمت ما حرکت کند بهتر از است از این موضوع اطلاع داشته باشیم.

* زمین در خطر نابودی؟؟؟

منبع اصلی این خبر سایت CNN است که اشاره می کند یک سیارک قرار است از نزدکی زمین عبور کند و قرار نیست به زمین برخورد کند. ولی در ترجمه این خبر به زبان فارسی ترجمه شده :” احتمال برخورد شهاب سنگ به زمین!”.

احتمال برخورد شهاب سنگ به زمین!

این سیارک OR2 نام دارد و در سال ۱۹۹۸ کشف شد.

در ابتدا بهتر است بدانیم که قطر این سیارک ۴ کیلومتر است و در برابر زمین که قطر ۱۲۰۰۰ کیلومتری دارد نمی تواند خطری جدی محسوب شود. همچنین فاصله ی عبور آن از زمین ۱۶ برابر فاصله ی ماه از زمین یعنی تقریبا ۶میلیون کیلومتر است!

اوج این سر و صدا ها زمانی به پا شد که Daily Express خبری منتشر کرد که تیتر آن به این گونه بود: سیارکی از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد!

سیارکی از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد

کلمه ی “نزدیکی” بسیاری را به اشتباه انداخت…اما باید توجه داشت که در مقیاس های نجومی که همه بسیار بزرگ هستند این فاصله، فاصله ی کمی است و این سیارک به زمین نزدیک است!

در سایت زیر که صفحه ای از سایت رسمی ناسا است شما می توانید تمام اجرام و مشخصات آن ها را که در اطراف زمین وجود دارند و از کنار ما می گذرند مشاهده کنید. ابعاد اجرامی که ردیابی می شوند و درون سایت نوشته می شود، ۱۰۰ متر به بالا است.

https://cneos.jpl.nasa.gov/ca/

تصویر زیر نمونه ی شبیه سازی شده از سیارک هایی است که در اطراف زمین وجود دارند که مدار سفید رنگ مدار کره زمین است. قسمتی که بیشترین تراکم سیارک ها را دارد، کمربند سیارکی است که میان مدارهای مریخ و مشتری است.

نمونه ی شبیه سازی شده از سیارک های اطراف زمین

به جز این نمونه، نمونه های دیگری نیز از شایعات نابودی زمین در طول تاریخ بوده است. در این موارد بهتر است فقط پیگیر اخبار معتبر باشیم.

 

*منابع:

http://www.Space.com

http://www.Wikipedia.org

http://www.CNN.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *